אופטימלוס, optimalus - 11 חוקי הזהב באינטרנט
 
11 חוקי הזהב להצלחה באינטרנט
 
 
רשת האינטרנט הפכה כבר מזמן לכר המרעה החדש של עולם העסקים, בכל יום יותר ויותר בעלי עסקים מבינים כי קיימת חשיבות רבה להקמת אתר אינטרנט אשר ישמש אותם ככלי להמרת יעדי ארגונים.
מתוך היכרותי עם הנושא, החלטתי לחשוף במעט את 1 1כללי הזהב להקמת אתר אינטרנט מצליח:
 
1. לקוחות: שנים רבות אנו בעולם העסקים הלא וירטואלי מבינים כי חווית הקניה ללקוח הינה בראש סדרי העדיפויות של כל עסק, לכן כאשר אנו מקימים אתר הוא לא צריך להיות שונה במהותו מהעסק האמתי שלנו, שם כבר למדנו כיצד לסדר ולעצב לטובת הלקוח, גם באתר אינטרנט ישנה חשיבות גדולה למתן חוויית קנייה ללקוח.
יש להניח כי החנות הווירטואלית יכולה ליהנות מאותם מאפיינים של חנות רגילה, ניתן לשלב חווית קניה בתהליך ניתן לדרג צרכים שונים של החנות ולהבליט בצורה שונה בתוך האתר וכן, מותר לשים את "הקטשופ" במספר מקומות שונים באתר.(צורך מהווה שם קוד למוצר, שירות, תועלת שרוצים להדגיש ולכן מותר להתייחס אליהם באתר במספר מקומות שונים, טכניקה זו מוכיחה עצמה בעולם המדובר.)
 
2. קבלת החלטות רכישה: בתהליך קבלת ההחלטות של הגולשים באתרכם, הלקוחות מחפשים כל הזמן "מחוללי אמינות" אשר מוכרים להם הן מהעולם הווירטואלי והלא וירטואלי, זהו אותם וכן תנו להם ביטוי באתרכם, השקעה בפרטים מעוררת אמון גדול, שיתופי פעולה עם שחקני מפתח מרכזים בתחום טובים מאוד, התייחסות לפעילות החברה לא רק במישור העסקי אלא כגוף תורם, עידוד תרבות ירוקה , הנ"ל מהווים מחוללי אמינות טובים.
תכנים איכותיים הינם מחולל אמינות מובהק, אל תנסו לסבן את הלקוחות בציפוי מתוק מידי של התקשורת השיווקית ואל תטענו טענות שאין בהם שחר, הלקוחות חכמים מידי בשביל זה, אמת בשיווק, כפי שהוגדרה ע"י מומחה שיווק אחד, היא צו השעה.
עוד בנושא זה דוגמא של לקוח שפנה אלינו וביקש יעוץ, הסיסמא באתר הייתה:" תמיד יותר מכולם..."(השלוש נקודות גם היו), מה זה אומר שאלנו, פשוט אנחנו יותר טובים מהממוצע בענף אמר הלקוח, איך אומרת אמא שלי הפולניה: " נו באמת...(גם אנחנו מוסיפים שלוש נקודות).
זכרו: מוכח כי באתרים בהם ישנה התייחסות מאוד איכותית ליצירת תכנים, הלקוחות מוכנים לסבול הרבה פרסומות.
 
3. מיקומים ונתיבי גלישה באתר: קיימת חשיבות רבה למיקומים, נתיבי גלישה ולזרימת האתר, הגולשים סורקים את הדף אליו הם נכנסים, לכן חשוב לדרג סדרי עדיפויות עבור מפעילי האתר מאחר והחלק העליון בד"כ נסרק יותר. חשבו על הנושא כך: כאשר הגולש נכנס לאתר הוא בעצם עובר לידכם ומחפש את תמצית העניין במשפט מוגדר וברור, באם יהיה לו טוב הנושא, הוא יחזור להבין קצת יותר ורק אז אולי ירכוש משהו.
חשיבות נוספת ניתן לייחס לבניית אתר בצורה הנדסית אשר יוצרת מוקדי התעניינות מול תהליך הסריקה של הגולשים ומתואמת מול צרכי האתר לשם הבטחת תשומות טובות יותר לנקודות בעלי אופי מדרגי חשוב יותר עבור בעלי האתר.
נתיב גלישה אינטואיטיבי, על-ידי בניית אתר אינטואיטיבי לגולש (נתקלתי באנשים המגדירים אינטואיטיבי כקל להפעלה, זהו מונח מקובל עליי.), אנחנו נצליח להשאירו זמן ארוך יותר באתר, נתיב פעולה המחייב חשיבה בד"כ נדון לכישלון, צרפו עובדה זו בתכנון מטרות האתר שלכם.
שליטת הגולש בסביבה, הדילמה פה היא גדולה מאחר ובעלי אתרים נוטים לחשוב ש: "עד שהשגנו גולשים אנחנו נבנה לו מלכודת של מסרים ובכך ניידע אותו בהיקף פעילותנו", תחת דגל זה מבוצעים טעויות רבות, חלונות קופצים, רידיירקטים (הפניה לדפים ) ועוד, יוצרים אנטגוניזם אצל הגולש והופ הוא נעלם.
בנוסף, ישנם אתרים המנסים להעביר מסר בצורה מתוחכמת ואו עמוסה לעייפה, אסור לגרום לגולש להתאמץ ולנחש ולעבוד קשה על מנת להבין מה עושים פה, מהו תחום האתר, איך מזמינים ועוד.
תחשבו עבור הגולשים, ופשטו את המסובך- רק תרוויחו מזה!
 
4. תהליכי רישום : תהליך הרשמה יעבוד מול הגולשים כאשר מטרת הרישום מאוד ברורה וכן קשורה לנושא האתר, הרישום חייב להיות קל ואינטואיטיבי, סוף הרישום ברור ומוגדר וכן קבלת אישור לגולש עבור רישומו ועבור תוצאת הרישום ברורה.
 
5. ניהול מסרים: לכל אתר יש מספר מסרים שהם קריטיים עבור בעלי העניין, בואו נניח כי המסר שלכם אשר הינו בדרגת החשיבות הגבוהה ביותר עבורכם כרגע הינו התנסות במערכת תוכנה, האתר צריך להיות בנוי סביב זה ובטח הייתי ממליץ שהחלק העליון יהיה מאוד ברור בנושא – באנר גדול וברור המכיל את התוכן הבא: לחץ כאן להתנסות ללא התחייבות.
לאחר שהגולש לחץ על הבאנר – נעביר אותו לדף ,שוב, מאוד קצר במסרים, המסביר לאן אנו מכוונים ומה תהיה התוצאה, קצר, לעניין ואסתטי.
הניצחון השיווקי בכל מדיה מתחיל ונגמר בהבנה וזיהוי של השריר(מטאפורה ליכולות ליבה של הארגון) הראשי של הארגון, מכרו אותו.
 
6. עיצוב: אל תתנו למעצב להשפיע על פונקציונליות אינטואיטיבית, אסביר את כוונתי באמצעות אירוע שמספר מתכנת בכיר בארגון גדול: "שבנינו את המערכת רצינו להוכיח יכולות טכנולוגיות ולהראות כי ההשקעה במערכת הייתה מוצדקת, ולכן נוצרה מערכת אשר בחלון הראשון שלה היו 127 אפשרויות שונות, העברנו את המערכת לעיצוב(GUI ), וקיבלנו חלון מעוצב להפליא בעלת 1277 נקודות קטנות ללחיצה, המערכת הייתה כישלון ולאחר שנה נסגר הפרויקט, כעבור שנה הגיע מנהל פרויקטים חדש אשר הציף מחדש את המערכת אלא שהפעם הוא בקש לעצב את החלון הראשי עם 244 לחצנים פעילים והפעם גדולים – המערכת נמצאת כעת בשנה השלישית לפעילות ומוכתרת כהצלחה אדירה. "
מה יכול להיות ברור יותר מהמסר הטמון בסיפורו של המתכנת?
 
7. עריכת טקסטים באתר, גם הטקסט וגם הכותרת של התכנים שלכם צריכים להיות קצרים ובהתייחסות מלאה לתוצר, באם הכותרת מתייחסת לשירות הניתן במחיר מסוים, אל תרשמו למה הוא יותר טוב מהתחרות, זה לא מעניין ולא רלוונטי בתהליך קבלת ההחלטות של הגולש, רשמו את המחיר, התמורה, והסבר קצר, הוסיפו תמונה אשר יכולה לסייע בהעברת המסר ואתם בענייניים.
זכרו: רק אתם והמזכירה שעושה הגהות קוראים את המלל הארוך והמסורבל הנמשך על פני מספר עמודים.
 
8. צבעים: הצבעים שבאתר הארגון חייבים להיות מושתתים על צבעיו של הארגון.
אנו ממליצים לכל לקוחותינו לפתח תיק גרפי הכולל מיפוי צבעים, פונטים, לוגו, אייקונים ועוד הרבה בטרם ייגשו להליך בניית האתר.
אלא אם כן אתם מעסיקים גרפיקאים מאוד מוכשרים אני ממליץ לשמור על מיפוי צבעים של לא יותר מ 3 צבעים עיקרים ועוד 2 -3 צבעים תומכים.
 
9. יצירתיות, אנו מעריכים ומבקשים יצירתיות מכל פעולה שאנו עושים ולאור המחקרים שנערכו בשנים האחרונות ושהגדירו יצירתיות כאחד מהערכים החשובים ביותר להגברת התפוקה הארגונית אנו ממליצים על שימוש בה בחום, אולם:
יצירתיות יכולה לבוא רק לאחר שברורים לנו כל הדברים הבסיסיים, כגון סוג המסר, התכנים וכד'.
ישנם מספר קטגוריות שמשמשות אותנו לחלוקת אתרים:
- מכירות
- תוכן
- תדמית
לאחר שזיהיתם את הקטגוריה שלכם? עליכם לדון בצרכים ובפונקציונאליות, באם האתר נמנה על קטגורית המכירות אזי הפונקציונאליות של האתר תדרוש קלות עבודה, אינטואיטיביות, חיפוש ומציאת מוצרים במהירות ופשטות ועוד, כאן לדוגמא עדיף לתת פחות משקל ליצירתיות וגרפיקה מסובכת ולהתמקד בפשטות.
 
10. בחירת שם לאתר הינה אחת מהפעולות החשובות ביותר, כאשר יש לזכור כי על השם להיות קצר וקליט, לא גנרי, הולם את זירת הפעולה של האתר בישראל עדיף co.il ותוך כדי התייחסות למהות העסק.
קצר עדיף מארוך.
לא מסובך מדי, תגידו למספר אנשים כאימייל, תראו באם זכרו.
לא גנרי.
תואם את האזור הגיאוגרפי – בישראל עדיף co.il
מתייחס לחזון, אסטרטגיה, ערך מובהק של השירות/מוצר שנמכר.
 
 
11. דינמיות: לא משנה באיזה תחום וכן באיזה קטגוריה אתה עוסק, דינמיות חייבת להיות פועל יוצא של הפעילות שלך ברשת, יש צורך להחליף, לשפר, לשדרג את התכנים ויש צורך לעשות זאת בצורה תכופה, הנושא ישפר את דירוגך במנועי חיפוש, ישפר את יחס ההמרה באתר וידאג להחזיר לקוחות קיימים.
לחברות קטנות ובינוניות שפקטור הכסף חשוב להם מאוד, חשוב מאוד בעת רכישת מערכת לדאוג שהיא תאפשר עדכונים ושינויים מתבקשים ! הדינמיות צריכה להפך לעקומת לימוד חיובית במרוצת הזמן עבור האתר, כל עוד היא נעשית בהתאם למדובר בכתבה זו, אתם בעניינים.